Heb je ondersteuning nodig vanuit de Wmo of Jeugdwet? Dan kan je contact opnemen met de Stichting Attenta. De medewerkers van Attenta plannen een huisbezoek in. Tijdens dit huisbezoek komt een medewerker van het sociaal team van Stichting Attenta bij je op bezoek om je ondersteuningsbehoefte te bespreken.

Wat is een huisbezoek?

Als je via Stichting Attenta contact zoekt met de gemeente en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding word je uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel 'het huisbezoek'.

Het gesprek wordt het liefst bij je thuis gevoerd. Vandaar de naam huisbezoek.

Tijdens het huisbezoek praat je met een medewerker van het sociaal team. Het gesprek gaat over je hulpvraag. En de mogelijke oplossingen daarvoor. Na het gesprek wordt een plan gemaakt om je problemen aan te pakken.

Wie zijn er bij het gesprek?

Het gesprek voer je met een medewerker van het sociaal team. In sommige gevallen gaat een medewerker van welzijnsorganisatie Impuls mee naar het huisbezoek. Impuls helpt je verder als er laagdrempelige oplossingen zijn voor jouw hulpvraag.

De gemeente zal ook vragen of jij iemand uit je omgeving wil meenemen. Bijvoorbeeld je partner, een familielid en/of een mantelzorger. Je kan ook een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen naar het gesprek.

3 onderdelen

Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:

Wat kan je zelf doen?

Wat kan je zelf doen om jouw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar je zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van je eigen kracht.

Wat kan je samen met anderen doen?

Wat kan je doen met hulp van de mensen om je heen, met je sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor je zorgen? Of die je helpen? Zijn er misschien andere mensen die je daarvoor kan vragen?

Vind je het lastig om hulp te vragen? Lees dan het artikel Durf te vragen.

Wat voor hulp is er mogelijk?

Is er een dienst of activiteit in jouw gemeente waar je jouw probleem mee kan oplossen? Dat is vaak professionele hulp of hulp van vrijwilligers.

  • De medewerker van het sociaal team kijkt of er een bestaande dienst is waar je gebruik van kan maken: een algemene voorziening. Voor algemene voorzieningen kan je het beste bij Impuls zijn.
  • Soms is er voor jou een persoonlijke oplossing nodig: een individuele voorziening of maatwerkvoorziening. In dat geval maakt de medewerker van het sociaal team een Samen-1-plan en ontvang je een beschikking voor de maatwerkvoorziening.

Het gesprek voorbereiden met deze website

Je kan Wegwies in Aa en Hunze gebruiken om je voor te bereiden op het huisbezoek. Je vindt op deze website tips voor allerlei verschillende situaties en problemen.

Verder kan je via deze website alvast bekijken welke hulp van organisaties er mogelijk is. Je kan zelf zoeken in de lijsten met organisaties en hulpaanbod.

Voorbereidingstips

Wil je weten hoe je je voorbereidt op het huisbezoek? Lees dan de tips.

Samen-1-plan

Om je voor te bereiden op het huisbezoek kan je alvast een persoonlijk plan maken. Hierin zet je al je problemen op een rijtje. En denk je zelf na over mogelijke oplossingen. Dit helpt de gemeente bij het vinden van een oplossing voor jouw probleem. Lever het plan uiterlijk 7 dagen na je melding in.

Vergelijk hulpaanbod