Heeft u ondersteuning nodig vanuit de Wmo of Jeugdwet? Dan kunt u contact opnemen met de Stichting Attenta. De medewerkers van Attenta plannen een huisbezoek in. Tijdens dit huisbezoek komt een medewerker van het sociaal team van Stichting Attenta bij u op bezoek om uw ondersteuningsbehoefte te bespreken.

Wat is een huisbezoek?

Als u contact zoekt met Stichting Attenta en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel 'het huisbezoek'.

Tijdens het huisbezoek praat u met een medewerker van het sociaal team. Het gesprek gaat over uw hulpvraag. En de mogelijke oplossingen daarvoor. Na het gesprek wordt een plan gemaakt om uw problemen aan te pakken.

Wie zijn er bij het gesprek?

Het gesprek voert u met een medewerker van het sociaal team. In sommige gevallen gaat een medewerker van welzijnsorganisatie Impuls mee naar het huisbezoek. Impuls helpt u verder als er laagdrempelige oplossingen zijn voor uw hulpvraag.

De gemeente zal ook vragen of u iemand uit uw omgeving wilt meenemen. Bijvoorbeeld uw partner, een familielid en/of een mantelzorger. U kunt ook een onafhankelijke cliƫntondersteuner meenemen naar het gesprek.

3 onderdelen

Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:

Wat kunt u zelf doen?

Wat kunt u zelf doen om uw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar u zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van uw eigen kracht.

Wat kunt u samen met anderen doen?

Wat kunt u doen met hulp van de mensen om u heen, met uw sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor u zorgen? Of die u helpen? Zijn er misschien andere mensen die u daarvoor kunt vragen?

Vindt u het lastig om hulp te vragen? Lees dan het artikel Durf te vragen.

Wat voor hulp is er mogelijk?

Is er een dienst of activiteit in uw gemeente waar u uw probleem mee kunt oplossen? Dat is vaak professionele hulp of hulp van vrijwilligers.

  • De medewerker van het sociaal team kijkt of er een bestaande dienst is waar u gebruik van kunt maken: een algemene voorziening. Voor algemene voorzieningen kunt u het beste bij Impuls zijn.
  • Soms is er voor u een persoonlijke oplossing nodig: een individuele voorziening of maatwerkvoorziening. In dat geval maakt de medewerker van het sociaal team een Samen-1-plan en ontvangt een beschikking voor de maatwerkvoorziening.

Het gesprek voorbereiden met deze website

U kunt Wegwies in Aa en Hunze gebruiken om u voor te bereiden op het huisbezoek. U vindt op deze website tips voor allerlei verschillende situaties en problemen.

Verder kunt u via deze website alvast bekijken welke hulp van organisaties er mogelijk is. U kunt zelf zoeken in de lijsten met organisaties en hulpaanbod.

Voorbereidingstips

Wilt u weten hoe u zich voorbereidt op het huisbezoek? Lees dan de tips.

Samen-1-plan

Om u voor te bereiden op het huisbezoek kunt u alvast een persoonlijk plan maken. Hierin zet u al uw problemen op een rijtje. En denkt u zelf na over mogelijke oplossingen. Dit helpt de gemeente bij het vinden van een oplossing voor uw probleem. Lever het plan uiterlijk 7 dagen na uw melding in.

Vergelijk hulpaanbod